FANDOM

Peli alkaa Kashyyykin planeetalta, josta on löydetty jedi. Keisari lähettää oppilaansa Darth Vaderin etsimään ja tuhoamaan hänet. Taisteltuaan läpi wookieeiden Vader kohtaa jedin, joka tunnetaan nimellä Kento Marek. Vader voittaa tämän, mutta aistii jonkun paljon vahvemman lähettyvillä, joka sattuu olemaan jedin poika. Vader ottaa pojan mukaansa. Vuosia myöhemmin lapsi on kasvanut aikuiseksi ja hänestä on tullut Darth Vaderin salainen oppipoika, joka tunnetaan nimellä Galen Marek, koodinimi ”Starkiller”. Keisari ei itsekään tiedä tämän olemassaolosta. Hän on muuten valmis, mutta viimeinen testi vielä puuttuu: hänen on voitettava oikea jedi. Vader lähettää hänet tappamaan jedikenraali Rahm Kotaa, joka on hyökännyt Imperiumin TIE-hävittäjien tehtaaseen Nar Shaddaassa. Hän saa käyttöönsä verhoutumislaitteella varustetun aluksen nimeltä Rogue Shadow, aluksen pilotin Juno Eclipsen ja protokolladroidi PROXY:n.
Oppipoika kamppailee tiensä läpi niin Imperiumin kuin Kotan miesten läpi itse Kotan luokse. Kota odotti Darth Vaderia, mutta saikin hänen oppilaansa. Seuraa kaksinkamppailu, jonka seurauksena Kota menettää näkönsä. Oppipoika heittää Kotan ulos avaruuteen. Mutta ensin Kota kertoi, että hän tietää oppipojan kohtalon. Tämä saa oppipojan epäileväksi. Hän palaa takaisin mestarinsa luo. Oppipoika toi Kotan valosapelin hänelle. Vader sanoo, että Imperiumin vakoojat ovat löytäneet Kazdan Paratuksen, romuplaneetta Raxus Primelta. Oppipoika lähtee tappamaan hänet.
Tapettuaan Paratuksen PROXY ottaa yhteyden Vaderiin. Vader lähettää oppipojan Feluciaan etsimään ja tuhoamaan jedimestari Shaak Tiitä. Shaak Ti on piileskelynsä aikana ottanut Felucian alkuperäiskansan johtajuuden ja kouluttanut oppilastaan Maris Broodia, jolla on vaikeuksia hallita vihaansa. Kun Shaak Ti aistii sithin lähestyvän, Maris haluaisi taistella, mutta Shaak käskee häntä pysyttelemään poissa, koska Maris ei ole tarpeeksi vahva. Maris suivaantuu tästä ja katoaa. Sillä aikaa oppipoika taistelee tiensä läpi Felucian haasteiden ja kohtaa Shaak Tin. Kovan kamppailun päätteeksi Shaak Ti pudottaa itsensä sarlaccin kitaan ja oppipoika on suorittanut tehtävänsä. Vader julistaa hänet valmiiksi kohtaamaan itse keisari Palpatinen, jonka jälkeen he yhdessä hallitsisivat galaksia. Mutta oppipojan palattua takaisin keisari ilmestyy ja käskee Vaderin tappamaan oppipoika, jotta Vader voisi osoittaa uskollisuutensa Keisarille. Vader lävistää oppilasta llaan ja heittää oppilaan avaruuteen, mutta pelastaa hänet Keisarin tietämättä ja elvyttää hänet. Vader antaa oppilaalle uuden tehtävän: päästäkseen käsiksi keisariin heidän on tehtävä hänelle hämäys. Vader lähettää oppilaan luomaan armeijaa, joka kävisi Imperiumia vastaan. Oppilas on jätetty tutkimusalukseen, joka on syöksymässä kohti aurinkoa. PROXY, Juno ja Rogue Shadow ovat yhtä lailla samassa aluksessa. Oppilas pelastaa Junon ja he pakenevat Rogue Shadowilla ja lähtevät suorittamaan oppilaan tehtävää.
Oppipoika epäilee, että kenraali Kota on yhä hengissä ja hän lähtee Nar Shaddaahan etsimään häntä. Kota löytyy Pilvikaupungista eräästä kanttiinista juopuneena. Oppipoika vie hänet Rogue Shadowiin ja Kota lupaa auttaa häntä aikeessaan. Sitten Kotaan oli otettu yhteyttä ja he lähtivät Kashyyykiin. Oppipoika ei tiennyt minkä takia, vaan se selvisi vasta perillä: hänen piti pelastaa senaattori Bail Organan adoptiotytär, prinsessa Leia Organa. Tehtyään tämän oppipoika halusi puhua senaattorin kanssa, mutta Kota kertoi, että hän oli mennyt etsimään toisia jedejä ja yksi heistä oli Shaak Ti ja nyt hän oli siis kadonnut Feluciaan. He lähtevät Feluciaan, jossa Maris Brood pitää Bail Organaa vaihtovaluuttana, jos Darth Vader sattuisi löytämään hänet. Ilman mestarinsa opastusta hän on kääntynyt pimeälle puolelle. Oppipoika löytää senaattorin ja kamppailee ensin Sonnirancoria ja sen jälkeen Broodia vastaan ja voittaa heidät, mutta Brood anoo armoa ja vannoo hylkäävänsä pimeän puolen. Oppipoika päästää hänet menemään. Bail Organa sanoi, että Brood muistutti häntä eräästä toisesta nuoresta jedistä, joka kääntyi pimeälle puolelle. Oppipoika ottaa yhteyden Vaderiin ja pyytää tältä neuvoa, koska galaksin tarvitsi tietää, ettei Imperiumi ole voittamaton. Vader ehdottaa Raxus Primella olevan Tähtituhoaja-telakan tuhoamista, koska Tähtituhoajat ovat Imperiumin tuoman pelon symboli. Juno ei oikein pitänyt siitä, että oppipoika vieläkin palveli Vaderia. Tämä lisäsi oppipojan ristiriitaisia tunteita.
Raxus Primella oppipoika otti käsiinsä malmitykin ja ampui sillä suoraan kohti telakkaa. Telakka tuhoutui ja kaikki tähtituhoajat sen ympäriltä. Oppipoika ohjasi yhden niistä Voiman avulla alas. Telakan tuho sai koko galaksin huomion ja oli seuraavan askeleen vuoro. Sopimus kapinan aloittamisesta allekirjoitettiin Corellialla, mutta ennen kuin se ehdittiin ratifioida Darth Vader ilmestyi ja paljasti oppipojalleen hänen todelliset tarkoitukset: Vader ei koskaan aikonut tuhota keisaria oppipoikansa kanssa, vaan käyttää häntä löytämään Imperiumin viholliset, jotta keisari voisi teloittaa heidät. Vader oli jo tappaa oppipojan, mutta Obi-Wan Kenobiksi naamioitunut PROXY hyökkäsi Vaderin kimppuun ja oppipoika pääsi turvaan Rogue Shadowille. Vader tuhosi PROXYn ja vei Bail Organan, Garm Bel Ibliksen, kenraali Kotan ja senaattori Mon Mothman mukanaan. Oppipoika ja Juno päättivät hankkia vangit takaisin, jotta kapina voisi syttyä. Oppipoika meditoi nähdäkseen mihin vangit oltiin viety. Hän näki valtavan, yhä rakenteilla olevan avaruusaseman, Kuolontähden. Oppipoika ja Juno lähtivät saman tien sinne. Oppipoika tiesi, ettei hän enää palaa, kun tämä on ohi, joten Juno käytti viimeisen mahdollisuutensa tunnustaakseen rakkautensa oppipojalle ja suuteli häntä. Sitten oppipoika lähti ja löysi Keisarin, Vaderin ja vangit. Keisari käski Vaderin hoidella oppipoika. Voitettuaan Vaderin keisari käski oppipoikaa tappamaan Vaderin. Mutta Kota nappasi keisarin valosapelin ja yritti hyökätä tämän kimppuun, mutta Kota sai kärsiä hänen salamoistaan. Bail Organa huusi oppipoikaa apuun. Oppipoika hyppäsi väliin ja alkoi taistella itse keisaria vastaan. Oppipoika voitti, mutta Kota kielsi häntä tappamasta häntä. Keisari alkoi taas käyttää sithsalamoitaan Kotaan mutta oppipoika tuli väliin torjumaan salamoita käsillään. Sen jälkeen räjähti ja se koitui oppipojan kuolemaksi. Keisari ja Vader olivat epäonnistuneet. Bail Organa, Garm Bel Iblis ja Mon Mothma päättivät Kashyyykissä perustaa Kapinaliiton jatkaakseen sitä, minkä oppipoika aloitti. Samaan aikaan Juno ajatteli häntä ja Kota kertoi, että hänestä oli viimein tullut yhtä Voiman kanssa. Juno sen jälkeen arvasi, että Kota tiesi kaiken aikaa, että hänen pelastajansa oli se sama henkilö joka melkein tappoi hänet. Kota ei kuitenkaan tehnyt mitään hänelle, koska hän aisti hänessä yhden pienen valonsäteen, jossa toivo eli. Se valonsäde oli Juno Eclipse.
Star Wars: The Force Unleahsed II jatkaa tarinaa kun Galen Marekista tehtiin klooni.